METODA WEBQUEST: CO To? Dla KOGO?
Co to jest WebQuest?
WebQuest (w wolnym tłumaczeniu "Poszukiwania w Sieci"), jest zorientowanym na uczniowskie badania formatem zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym (ale nie wyłącznym) źródłem informacji jest Internet. Prościej mówiąc, WebQuest jest konkretnym schematem metody projektu badawczego.
Uczniowie w oparciu o Sieć zgłębiają zadaną tematykę, starają się weryfikować jakość uzyskiwanej informacji (także w oparciu o źródła pozainternetowe).
Pozyskane informacje i tworzone na ich podstawie struktury uczniowie gromadzą, redagują i przygotowują do prezentacji za pomocą elektronicznych narzędzi.
Narzędziem może być serwis internetowy (np. Google Blogger, Witryny Google), program do prezentacji (np. Prezentacje Google, Power Point, uczniowski film etc.) lub w ostateczności nawet zwykły edytor tekstowy z osadzonymi ilustracjami i linkami do źródeł.
Narzędzie powinno zostać dobrane stosownie do formy i środowiska prezentacji końcowej (np. Blogger lub Witryny dla prezentacji w Sieci, PowerPoint lub nowszy program prezentacyjny dla prezentacji w sali z projektorem, edytor dokumentów tekstowych [lub i farby plakatowe] dla prezentacji w miejscach wymagających papierowego nośnika).
Dla kogo i gdzie?
Na każdym poziomie edukacyjnym
W klasie i w domu
W pracy zespołowej, grupowej i indywidualnej
W kształceniu F2F i na odległość
W samokształceniu i kształceniu nieformalnym
W kształceniu całożyciowym
Po co?
Uczniowi: uczy efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji. Jest tak zaprojektowany,
aby motywować młodego badacza do twórczego wykorzystania informacji, a nie tylko ich wyszukania,
aby wspomagać jego myślenie na wyższych poziomach taksonomicznych: analizy, syntezy i ewaluacji.
Nauczycielowi: efektywna, motywacyjna, stosunkowo prosta do wdrożenia w każdych warunkach odmiana projektu badawczego.
Dlaczego warto?
Uczy badań (jak wiemy z badań porównawczych, badania uczniowskie to pięta achillesowa polskiej szkoły)
Wspiera tematykę zajęć dodatkowymi informacjami,poszerza wiedzę uczniów (a zatem każdy nauczyciel może tu znaleźć coś dla siebie)
Pozwala uczniom pracować we własnym tempie (a zatem każdy uczeń może tu znaleźć coś dla siebie)
Rozwija twórcze myślenie (jak wiemy z innych badań, już od pewnego czasu z myśleniem odtwórczym świetnie radzą sobie automaty, natomiast żywych ludzi zatrudnia się raczej z nadzieją na myślenie twórcze)
Stymuluje współpracę grupową (jak wiemy z innych badań porównawczych, umiejętność współpracy grupowej to pięta achillesowa wszystkich nas)
Motywuje uczniów (czy ktoś jest przeciw?)
Jest wizualny/multimedialny (wszyscy lepiej uczymy się w takich warunkach, "cyfrowcy" zaś - szczególnie)
Jako metoda problemowa (tzw. aktywizująca!) - jest efektywniejsza od tradycyjnych metod (na zdrowy rozum powinny się zatem nazywać nieaktywizujace, a tego przecież nie chcemy, prawda?)