POLECANE APKI I PROGRAMY

.

Photo: Brad Flicking, flickr.com, CC BY 2.0 

Tabletowe ABC: niezbędnik Joanny Apanasewicz

W ostatnim czasie bardzo modne stało wizualizowanie myśli czyli takie mapy myśli tworzone za pomocą rysunków, zwane też ryśleniem. W internecie można znaleźć wiele stron dotyczących sketchnotingu. Dzięki koleżance znalazłam rysunki niejakiej Sylvii Duckworth bit.ly/1MGhQyN. Wśród nich znalazłam alfabet ulubionych aplikacji Google Sylvii. Postanowiłam stworzyć swój własny alfabet, tym razem aplikacji tabletowych, które wykorzystuję w pracy z moimi uczniami. Są wśród nich aplikacje użytkowe oraz typowo edukacyjne, a także strony internetowe, które można wykorzystać na tabletach.

Joanna Apanasewicz

Wykaz aplikacji dla Androida został przygotowany w ThingLink. Adres całej układanki (do otwarcia w nowym oknie): https://www.thinglink.com/card/679738247336689664

A co zrobić, jeżeli nie mamy dostępu do tabletów ani smartfonów, a dysponujemy tylko starymi komputerami klasy PC?

Niestety nie rozwijamy tego działu. Poniżej znajdziesz tylko wybrane przykłady cakowicie bezpłatnych programów o niskich wymaganiach systemowych. 

TuxPaint: klasyczny król edytorów grafiki dla dzieci - grafika wielozmysłowa

TuxPaint jest znakomitym narzędziem do rysowania dla dzieci (3-12 lat). Percepcję obrazu oraz wszystkie funkcje programu wspomaga efektami dźwiękowymi. Od wielu lat jest popularny w wielu krajach. Nieporównywalnie sensowniejszy edukacyjnie np. od nadużywanego w polskich szkołach Painta.

Vid. 1. Pierwsze spotkanie pięciolatki z programem TuxPaint.

O flimiku Vid. 1. 

5-latka po raz pierwszy rysuje w programie TuxPaint. Dziewczynka samodzielnie uruchamia program oraz odtwarzacz muzyki (muzykę słychać w tle), a następnie tworzy rysunek, odnoszący się do treści słyszanej piosenki. Jest to pomysł na ciekawą realizację Podstawy Programowej z dwóch obszarów - edukacji muzycznej oraz plastycznej.

Dziewczynka  miała kontakt z tym programem po raz pierwszy (ale rysowała wcześniej w programie Paint). Najwięcej radości przysporzyło jej odkrywanie różnych funkcji programu wzbogaconych urozmaiconymi efektami dźwiękowymi.

O programie TuxPaint

Przygotowały: Anna Handy, Aleksandra Maślińska, Joanna Grabania, Studentki 3 roku Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej i Edukacji Przedszkolnej, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej. 

Pivot - proste animacje

O programie Pivot

O filmiku Vid. 2. 

Zadaniem sześcioletnich dziewczynek była zmiana położeń ciała oraz zapisywanie etapów pracy (używając funkcji - 'następna klatka'). Program jest łatwy w obsłudze, nawet przy pierwszym kontakcie. Atrakcyjność programu potwierdziło zainteresowanie rodziców przeprowadzonymi zajęciami oraz chęć wykorzystywania go przez nauczycielki przedszkola. 

Vid. 2. Dwie 6-latki tworzą swoje pierwsze animacje przy użyciu programu Pivot. Wskazówek udziela im studentka pedagogiki. 


Przygotowały: Justyna Wojciechowska, Izabela Ciosek, Studentki 3 roku Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej i Edukacji Przedszkolnej, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej

LEGO Digital Designer - Klocki LEGO na ekranie

O programie

Oficjalna aplikacja firmy LEGO. Służy do budowania modeli z klocków. Jej zaletami są:

Nie masz możliwości pracy w odpowiednią ilością prawdziwych klocków w szkole? Wystarczy zainstalować LEGO Digital Designer.

Rys.1., Rys. 2. Przykładowe prace dzieci.

Program do pobrania z oficjalnej witryny LEGO:

Ortografia 2.0

O programie

Ortografia2.0-do-www
Prezentacja programiku Ortografia 2.0. Otwórz prezentację.