Sesja 0.3: NOWE TechnologiE w budowaniu tożsamości
Treści już przeniesione ze starej wersji serwisu, ale odnośniki do źródeł zewnętrznych jeszcze nie zaktualizowane
(ostatnia aktualizacja: 2014 r.).Cele
Celem tej sesji jest:
określenie udziału technologii w budowaniu tożsamości cyfrowej,
planowanie wsparcia młodych uczniów w budowaniu ich cyfrowej tożsamości,
opracowanie strategii, które mogłyby zapewnić prywatność i bezpieczeństwo uczniów.
Spodziewane osiągnięcia
Po tej sesji uczeń będzie umiał:
określić wpływ technologii cyfrowych na tworzenie swojej tożsamości,
zaplanować wsparcie dla młodych uczniów w budowaniu ich tożsamości cyfrowej,
zaprojektować strategię zapewniającej zachowanie prywatności i bezpieczeństwa w sieci uczniom,
opisanie pozytywnego i negatywnego wpływu technologii cyfrowych na konstruowanie tożsamości cyfrowej,
powinno to mieć formę osobistej refleksji, zapisu nagrania dyskusji z rówieśnikami/uczniami, krótkiego przeglądu artykułu tożsamości cyfrowej.
Wprowadzenie
Wraz ze wzrostem naszego poziomu aktywności online i liczby śladów nieuchronnie pozostawionych w Internecie podczas udziału w tych aktywnościach (publiczne profile, blogi, strony WWW, komentarze, transakcje itp.) możemy zaobserwować kształtującą sie na tej podstawie naszą „tożsamość cyfrową”.
Zrozumienie roli technologii w konstruowaniu takiej tożsamości, zdolność kontrolowania i rozwoju cyfrowej tożsamości będą kluczowe dla zapewnienia prywatności, ale także dla pełnego wykorzystania swojego potencjału w celu znalezienia pracy, rozwoju kariery, budowania relacji międzyludzkich czy udziału we wspólnotach sieciowych.
Serwisy skupiające społeczności internetowe są miejscem w sieci, gdzie użytkownik może kreować swój profil oraz budować osobistą sieć połączeń z innymi użytkownikami. W ciągu ostatnich pięciu lat strony tego typu rozwinęły się od niszowych aktywności do fenomenu, który łączy dziś miliony użytkowników Internetu. Więcej niż połowa (55%) wszystkich amerykańskich nastolatków w wieku 12-17 lat, posiadających dostęp do sieci, jest użytkownikiem serwisów społecznościowych, według najnowszych badań przeprowadzonych wśród nastolatków przez Pew Internet & American Life Project. Badania te ponadto pokazują, że starsze nastolatki, głównie dziewczęta, częściej korzystają z takich stron. Dla dziewcząt serwisy te są przede wszystkim miejscem, gdzie można wzmacniać wcześniej zawarte znajomości i przyjaźnie; dla chłopców sieci te dają możliwość flirtowania oraz zawierania nowych przyjaźni.
za: Pew Internet Report Styczeń 2007
Technologia cyfrowa w budowaniu tożsamości cyfrowej
Definicja oprogramowania społecznościowego
Znaczna część nastolatków używa oprogramowania społecznościowego [ANG] w celu udostępniania informacji na swój temat (co lubią, czego nie, jakie są ich ulubione zespoły muzyczne, zdjęcia, strony internetowe) lub też aby uczestniczyć w innych aktywnościach (czat, gry sieciowe itp.).
Definicja oprogramowania społecznościowego [ANG] wg Wikipedii oraz informacje z wyszukiwarki Google umożliwiające rozpoznanie zasięgu "oprogramowania społecznościowego".
Cyfrowa tożsamość
Definicja cyfrowej tożsamości [ANG] wg Wikipedii oraz odnośniki z wyszukiwarki Google
Zasoby w języku polskim: przykład
Przykłady dobrej praktyki w użytkowaniu cyfrowych technologii w tworzeniu swojej cyfrowej tożsamości mogą przyjąć formę:
zapisu dialogu ze studentem/uczniem,
obserwacji przez kolegów lub rówieśników,
przykładów prac wykonanych przez uczniów (zamieszczanych choćby w serwisach społecznosciowych).
Refleksje młodych ludzi nad technologią i tożsamością cyfrową mogą przyjąć formę:
nagrania dyskusji z młodzieżą
komentarzy osobistych
Przykłady dokumentów/profili prywatnych/zamkniętych/publicznych mogą przyjąć np. formy:
Narracyjny opis, które informacje są osobiste/niedostępne/publiczne/ dlaczego i w jaki sposób
Prezentacja w serwisie YouTube na temat Web 2.0 ( 1 )
Ćwiczenie 0.3.1.
Określ zasięg oprogramowania społecznościowego i oprogramowania dostępnego w sieci używanego przez młodzież
opracuj listę od 3 do 5 programów społecznościowych: nazwa, adres, krótki opis oraz możliwe aktywności, opisz je i skomentuj,
czas trwania – 1 do 1,5 godziny,
zadanie to możesz przygotować samodzielnie lub przy współpracy z uczniami.
Ćwiczenie 0.3.2.
Na tym etapie oczekujemy do Ciebie wyszukania serii sieciowych aplikacji (3 do 5), poprzez które młodzież publikuje i udostępnia informacje (osobiste strony www, blogi, gry) i włącza się w aktywności społeczne. W celu wykonania tego zadania, powinieneś:
przeprowadzić rozmowy ze swoimi uczniami lub innymi młodymi ludźmi – jakiego oprogramowania sieciowego używają?
napisać krótką wypowiedź zawierającą Twoje refleksje po przeczytaniu artykułu o oprogramowaniu społecznościowym.
Ćwiczenie 0.3.3.
Opisz, jak młodzi ludzie używają technologii do konstruowania swoich cyfrowych tożsamości
opisz swoje refleksje lub skomentuj na podstawie obserwacji własnych lub spostrzeżeń grupy zjawisko tożsamości cyfrowej oraz potrzebę ochrony prywatności w sieci
czas trwania – 1 do 1,5 godziny
zadanie może być przygotowane samodzielne lub z grupą rówieśników albo uczniów
Ćwiczenie 0.3.4.
Zadaniem, które powinieneś wykonać na tym etapie, jest wstępne rozpoznanie pojęcia “cyfrowej tożsamości” oraz jej potencjalnego wpływu na edukacyjny i społeczny rozwój nastolatków.
W celu zrealizowania tego ćwiczenia powinieneś:
zorganizować wspólną dyskusję (która zostanie nagrania i później przeredagowana),
przeprowadzić obserwację młodzieży używającej sieciowych aplikacji w celu nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
napisać krótką refleksję po przeczytaniu artykułu o cyfrowej tożsamości.
Ochrona prywatności
Definicja prywatności w Wikipedii oraz wyniki z wyszukiwarki Google
Książki o tej tematyce można znaleźć między innymi w księgarni Amazon, ale większość z nich dotyczy technologii, i nie ma bezpośredniego związku z konstruowaniem tożsamości w kontekście uczenia się.
Wśród odpowiedniej biografii można znaleźć następujące tytuły:
Sherry Turkle (2004) The Second Self: Computers and the Human Spirit -- Twentieth Anniversary Edition (first edition 1984),
Sherry Turkle (1995) Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet -- New York: Simon & Schuster,
Etienne Wenger (2002) Cultivating Communities of Practice: A Guide to Managing Knowledge,
Anthony Giddens (1991) Modernity and self-identity,
Howard Rheingold (2002) Smart Mobs: The Next Social Revolution Howard Rheingold.
Dlaczego uczniowo mogą potrzebować ePortfolio?
Zapoznaj się z benefits ePortfolio oraz advantages of ePortfolio (chwilowo brak źródła)
Ćwiczenie 0.3.5.
Jako zadanie:
Pomyśl o różnych grupach użytkowników. Czy niektóre propozycje wykorzystania ePortfolio są bardziej przystępne dla poszczególnych grup użytkowników?
Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę w trakcie wprowadzania przez Ciebie ePortfolio wśród Twoich uczniów lub w Twojej instytucji?
Zanotuj je na flipcharcie lub na Wiki.