CO TO JEST? PO CO W SZKOLE? JAK?

Co to jest gamifikacja? Czy gamifikacja i grywalizacja, to synonimy? Gdzie szukać dalszych informacji (zalecane źródła)?

Co to jest?

Gamifikacja polega na wykorzystaniu mechanizmów stosowanych w grach (fabularnych, komputerowych) do zwiększenia zaangażowania* uczestników (np. uczniów, pracowników). Pozwala na skuteczne motywowanie do uczenia się nawet rzeczy uważanych za nudne, żmudne lub rutynowe (jak np. pamięciowe opanowywanie faktów, słówek etc.). 

Opiera się na motywacyjnym działaniu szeregu różnych czynników motywacyjnych takich jak np. współpraca i rywalizacja, pokonywanie wyzwań, kolejnych, osiągalnych poziomów trudności, kolekcjonowanie punktów etc.


*spotkamy też stwierdzenie "do rozwiązywania poważnych problemów" (oba zastosowania są prawdziwe i nie wykluczają się wzajemnie)

Co znajdziesz w tym dziale?

Z uwagi na profil Enauczanie.hojnacki.net - tu zajmujemy się tylko wybranymi aspektami grywalizacji: prostym i ogólnodostępnym oprogramowaniem (zwłaszcza dla urządzeń mobilnych), które pozwala realizować nowoczesną dydaktykę z elementami grywalizacji. 

Co można zgamifikować?

Proste lub złożone elementy szkolnej rzeczywistości: 

Niezależnie od powyższej klasyfikacji zgamifikować można też np.:

"Zgamifikować" to skrót myślowy, który obejmuje z jednej strony konieczność przebudowania swojego toku planowania wasnej pracy dydaktycznej, a z drugiej strony - możliwość przemiany wielu rzeczy trudnych, nudnych, uciążliwych etc. w radosne i pożądane. 

Jak zaplanować gamifikację? (prosty schemat na początek)

(Propozycja: Agnieszka Bilska)