METODA Projektu (i przykłady)
Metodyka grupowych, konstruktywistycznych projektów edukacyjnych wspomaganych technologiami Społecznego Internetu
Polka z USA o trendach edukacyjnych (fragment)
Z moich obserwacji wynika, że wiele prywatnych szkół poszło w stronę nauczania drogą projektów. Chyba wszystkie szkoły wprowadzają elementy programu STEM lub STEAM(Nauka, Technologia, Inżynieria, Sztuka, Matematyka), gdzie wszystkiego uczy się metodą projektów i doświadczeń ("hands-on activities"). Z tego co wiem o dzieciakach z Silicon Valley, bardzo rzadko rodzice kupują im ostatni model iPhona, bardzo często natomiast wysyłają do pracy (licealiści - w sklepach, restauracjach, na półkoloniach, w szatniach, opiekują się dziećmi, zwierzętami itp.). Technologia to nie tylko komputery, bardzo popularne są np. "makers shows" gdzie dzieciaki pokazują co same zbudowały np. ze starych zabawek. Równie popularne jest 4-H, gdzie dzieci uczą się przez działanie, np. hodują kury w mieście (tak, w San Francisco!), uprawiają balkonowe lub przydomowe ogródki, budują roboty, uczą babcie w domu opieki jak korzystać ze Skype’a, szyją, robią przetwory, biżuterię na szydełku, uprawiają cukinię dla bezdomnych itd. Wykreślone wcześniej z programów nauczania przedmioty jak muzyka, plastyka, zajęcia praktyczno-techniczne, biologia, chemia - powracają do szkoły jako bardzo atrakcyjne zajęcia dodatkowe, prowadzone przez zewnętrzne firmy. Rano dzieci mają normalne szkolne zajęcia, a po południu w szkołach zaczynają się zajęcia po-szkolne - STEAM, malarstwo, robotyka, inżynieria uczona na klockach LEGO, szachy i wiele innych.
Helena Zientek-Targosz
San Francisco, USA, 2011
Edukacja w USA jest silnie zdecentralizowana (przyp. LH), , zob. art. Charakterystyka edukacji USA